Dat de tapetechnologie vandaag de dag nog springlevend is, blijkt wel uit de grote merken die blijven investeren in research & development van tapes, tapedrives en tape libraries. Via het LTO-consortium dragen de organisaties achter deze merken tevens bij aan de specificatie van het LTO-tapeformaat om de toekomstbestendigheid te garanderen. In een markt waarin het aanbod ruim is, is het antwoord op de vraag ‘welk merk de voorkeur geniet’ geen eenvoudige. Is de prijs een bepalende factor? Of komt er meer bij kijken?
De grote spelers in tapetechnologie
Op de markt van de tapetechnologie zijn er veel leveranciers die media- en tape-apparatuur verkopen. Binnen deze markt zijn IBM, Hewlett Packard Enterprise (HPE), FujiFilm en Quantum uitgegroeid tot de grootste spelers op het gebied van tapeopslag:
- IBM: met een uitgebreid portfolio van beproefde software, hardware en oplossingen biedt IBM geavanceerde technologie die aansluit bij de huidige innovaties, toegewijd is aan open standaarden en hoge prestaties levert.
- HPE: edge-to-cloud bedrijf met meer dan 20 jaar ervaring die met de HPE StoreEver tape storage oplossingen de data en applicaties in organisaties verbinden, beschermen, analyseren en gebruiken, waar ze zich ook bevinden.
- FujiFilm: voorziet sinds 1959 organisaties van geavanceerde oplossingen voor gegevensbescherming om hen te helpen de exponentiële groei van data effectief te beheren.
- Quantum: levert end-to-end oplossingen voor het opslaan, beheren, verrijken en archiveren van ongestructureerde data gedurende de hele levenscyclus. Van hyperscale archieven tot videobewaking en van contentverrijking tot gegevensbescherming.
Met 65 jaar aan innovatie, is IBM de gevestigde leider op het gebied van tapemedia en -drives. Maar ook tape library leverancier Spectra Logic richt zich al meer dan 40 jaar op innovatie in opslagsystemen en -oplossingen. Dankzij deze gevestigde namen blijft de markt van de tapetechnologie continu in beweging.
Kiezen voor het juiste tapemerk
Voldoende aanbod in tapeopslag maakt de keuze automatisch lastiger. En alleen de onderlinge prijzen vergelijken, is niet genoeg om te bepalen wat het juiste merk is voor uw organisatie. Dit laatste is namelijk relatief. Wat voor de ene organisatie het meest geschikt is, kan voor een andere organisatie juist totaal ongeschikt zijn.
Bepalen wat voor een klant het meest passende merk is, vergt maatwerk. Zo kan de prijs bij de één de doorslaggevende factor zijn en is het bij een ander de uitwisselbaarheid die bepaalt voor welke leverancier er gekozen wordt. Wanneer de klant bijvoorbeeld over een HPE-library beschikt, is het advies te kiezen voor HPE-tapes. En in bepaalde situaties speelt de barcode range de beslissende rol. Deze range moet namelijk aansluiten op de range die op dat moment bij de klant gevoerd wordt. Dus kiezen voor tapes die bij 151 verdergaan, wanneer ze bij 150 zijn gebleven. Welk merk het juiste tapemerk is, staat dus niet als een paal boven water. Dit is afhankelijk van diverse factoren, zoals de prijs, comptabiliteit, merkafhankelijkheid en barcode range.
Leveren als een service
De prijs- en techniekontwikkelingen binnen de tapetechnologie dragen bij aan de keuze welk tapeopslagmerk past bij een klant, maar zijn op zichzelf niet altijd beslissend. Samen met de klant kijken we naar welke tape of apparatuur hij precies naar op zoek is en binnen welk budget. Zo weten we welke factoren doorslaggevend zijn om te bepalen welk tapeopslagmerk het beste past bij de klant. Wij beschouwen het leveren van tapemedia en -apparatuur dan ook als een service en daarmee, als onze specialiteit.
Wilt u meer weten over de service van Backupned? Neem gerust contact met ons op.
Bekijk alle diensten van Backupned: